Główna Artykuły Pamięć i koncentracja 5-HTP na depresję i obniżony nastrój
5-HTP na depresję i obniżony nastrój
Pamięć i koncentracja

5-hydroksytryptofan (5-HTP), główny składnik aktywny nasion Griffonia simplicifolia, jest aminokwasem, który jest na etapie pośrednim między tryptofanem a ważną serotoniną. Naturalny składnik można stosować przy hipochondrii, utracie masy ciała, łagodzi Zespół napięcia przedmiesiączkowego, migrenę, pomaga w walce z uzależnieniami.

W Europie 5-HTP jest używany przez dziesięciolecia jako zatwierdzony w leczeniu depresji, problemami ze snem, utratą masy ciała, i innymi dolegliwościami. Coraz większe uznanie zyskuje także w USA.

Griffonia simplicifolia pochodzi z Afryki zachodniej.  Tradycyjnie stosowano liście i sok w leczeniu ran i nefropatii, a także jako lewatywa i afrodyzjak.

5-HTP świetnie się też sprawdza przy redukcji tzw. "kaca" po extasy czy tzw. dopalaczach, gdyż zmniejsza "serotoninowy dołek"!!

DZIAŁANIE:

1. Badania kliniczne wykazały, że 5-HTP jest bezpieczny i w naturalny sposób wpływa na zwiększenie poziomu serotoniny w mózgu. Wykazano równie dobrą skuteczność w działaniu na problemy z zespołem niedoboru serotoniny jak w przypadku leków syntetycznych. Stanowi rodzaj antydepresanta.

2. 5 - HTP zapewnia najszybsze, najbardziej efektywne i najbardziej konsekwentne ogólne wyniki w leczeniu bezsenności. Jest to skuteczna alternatywa dla rozwiązywania problemów ze snem w porównaniu do leków nasennych. 5-HTP poprawia jakość snu. Co ważniejsze, badania kliniczne wskazują, że 5 - HTP jest również użyteczne w leczeniu zaburzeń snu, innych niż bezsenność.

3. 5-HTP zwiększa znacznie REM (zwykle o około 25 %), równocześnie zwiększając głęboką fazę snu 3 i 4 bez zwiększania całkowitego czasu snu. 5 - HTP osiąga to poprzez skrócenie czasu snu w stadiach snu 1 i 2, które w pewien sposób są najmniej ważnymi etapami cyklu. Im większa dawka, tym REM trwa dłużej.

4. Sen staje się spokojny i odmładzający. Zamiast zmęczenia i uczucia niewyspania rano budzimy się wypoczęci pełni energii i chęci do działań!!. Kiedy śpimy głębiej i bardziej efektywnie, budzimy się rano z fizycznie i psychicznie całkowicie naładowanymi akumulatorami.

5. Wpływ 5-HTP sny jest zależny od dawki, przy większych dawkach ma nieco większy wpływ. W większości przypadków niższa dawka jest wystarczająca. Większe dawki mogą prowadzić do większej liczby niepokojąych snów i koszmarów z powodu wyjątkowo długiego snu REM. Może to również prowadzić do łagodnych nudności.

ZASTOSOWANIE:

problemy ze snem, bezsenność, przygnębienie, depresja, złe samopoczucie

DAWKOWANIE:

50 – 200 mg (ok 1/16 łyżeczki) na dzień w trakcie posiłku jako suplement diety lub wg wskazań lekarza. Zaleca się przyjmowania 2-3 godziny przed snem.

INTERAKCJE I DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE:

Dobrze jest łączyć 5-htp z ekstraktem z zielonej herbaty. Dzięki temu jest lepsza skuteczność i mniejszy wpływ serotoniny na układ krążenia. 5-HTP zwykle można kupić w postaci ekstraktów lub kapsułek. Niestety w Polsce kapsułki z uwagi na decyzję GIS nie mogą być zarejestrowane jako suplement diety, co jest decyzją kontrowersyjną z uwagi na udowodnioną skuteczność 5-htp przy depresji.

Może to również prowadzić do łagodnych nudności w przypadku większych ilości.

GDZIE KUPIĆ:

5-HTP zwykle można kupić w postaci ekstraktów lub kapsułek. Niestety w Polsce kapsułki z uwagi na decyzję GIS nie mogą być zarejestrowane jako suplement diety, co jest decyzją kontrowersyjną z uwagi na udowodnioną skuteczność 5-htp przy depresji.