Główna Artykuły Różne Zielona kawa w odchudzaniu
Zielona kawa w odchudzaniu
Różne

Ekstrakt z zielonej kawy uzyskiwany jest z zielonych nasion kawy arabskiej. Jest to jeden ze składników preparatów na utratę wagi, który zyskuje coraz większą uwagę. Nie jest to przypadek, kawa zielona jest korzystna dla zdrowia, szczegolnie pomocna przy odchudzaniu.

Jak to działa?

Kawa zielona zawiera polifenole, wliczając w to kwas chlorogenowy, który jest antyoksydantem zwalczającym szkodliwe działanie wolnych rodników. Badania ukazały, że kwas chlorogenowy zawarty w zielonej kawie działa przeciwnadciśnieniowo u szczurów i ludzi, co sprzyja utrzymaniu normalnego ciśnienia.

W przeciwieństwie do tradycyjnej porannej kawy, ekstrakt z zielonych ziaren kawy ma niską zawartość kofeiny i nie jest stymulantem. Kwas chlorogenowy jest niszczony, w trakcie procesu palenia, więc znika jego dobroczynne działanie.

Kwas chlorogenowy wspomaga odchudzanie na kilka sposobów. Po pierwsze wspomaga utrzymanie równego poziomu cukru we krwi, poprzez hamowanie wydzielania glukozy. Po drugie kwas chlorogenowy przyspiesza procesy metabliczne wątroby, powoduje to szybsze spalanie tłuszczu. Hamowanie wchłaniania tłuszczu i przyrost masy ciała sprzyja budowie beztłuszczowej masy mięśniowej.

Według badań zielona kawa sprzyja odchudzaniu

Według badania opublikowanego w marcu 2006 w „BMC Medycyna naturalna i komplementarna” suplementacja ekstraktu przygotowanego z nasion zielonej kawy hamowała gramadzenie się tkanki tłuszczowej i oraz przyrostu wagi ciała u myszy. Naukowcy zauważyli, redukcję tłuszczu trzewnego oraz wagi ciała. Stwierdzono, że poprzez zahamowanie absorpcji tłuszczu i aktywacji metabolizmu tłuszczu w wątrobie, ekstrakt z ziaren kawy zielonej może być skuteczny w walce z otyłością i gromadzeniem się tłuszczu.

W 2011 czasopismo Gastroenterology Research and Practice opublikowało analizę 5 opracowań, które badały wpływ ekstraktu z nasion kawy zielonej (Green coffe extract - GCE) jako suplement do odchudzania. Wykazano potrzebę dalszych badań, jednak odnotowano znaczną różnicę w wadze pomiędzy osobami przyjmującymi GCE, a przyjmującymi placebo.

Wynik ten został potwierdzony przez badanie wykonane przez dziennik The Diabetes Metabolic Syndrome and Obesity na początku 2012 roku. Grupa 16 dorosłych w ciągu 12 tygodni suplementacji wykazała spadek wagi o średnio 10.5% masy ciała oraz spadek 16% tłuszczu bez skutków ubocznych. W ciągu testu nie nastąpiły żadne zmiany w diecie badanych.

Do spadku wagi niezwykle ważna jest odpowiednia dieta oraz ćwiczenia. Jednak według badań dodatek w postaci zielonej kawy może zwiększyć efektywność powyższych. Aby zielona kawa była skuteczna musi być naturalna, czysta oraz wysokiej jakości.

 

Przypisy:

  1. Shimoda H, Seki E, Aitani M. Inhibitory effect of green coffee bean extract on fat accumulation and body weight gain in mice. BMC Complement Altern Med. 2006 Mar 17;6:9.

  2. Onakpoya I, Terry R, Ernst E. The use of green coffee extract as a weight loss supplement: a systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials. Gastroenterol Res Pract. 2011;2011. doi:pii: 382852. 10.1155/2011/382852. Epub 2010 Aug 31.

  3. Vinson JA, Burnham BR, Nagendran MV. Randomized, double-blind, placebo-controlled, linear dose, crossover study to evaluate the efficacy and safety of a green coffee bean extract in overweight subjects. Diabetes Metab Syndr Obes. 2012;5:21-7. doi: 10.2147/DMSO.S27665. Epub 2012 Jan 18.